Kruszywa niezbędne na placach budów
- Szczegóły
Kruszywo to sypki materiał skalnym drobno bądź grubo ziarnisty o pochodzeniu mineralnym, organicznym lub przemysłowym. Może mieć ono różne parametry, właściwości oraz zastosowanie. Przede wszystkim używane jest jako składnik betonów i zapraw, a także materiał do utwardzania podłoża. Żaden plac budowy nie obędzie się bez kruszywa.
Podział kruszyw
Ze względu na sposób pozyskania, kruszywa dzielimy na:
- kruszywa naturalne – pochodzenia mineralnego powstałe w wyniku rozdrobnienia skał. Są uszlachetniane poprzez proces przesiewania i płukania, który usuwa z nich zanieczyszczenia pyliste. Pozyskuje się je metodą odkrywkową przez wydobywanie z kopalni piasku i żwiru, a także z dna jezior i rzek. Kruszywa naturalne dzielą się na:
-
- rozdrobnione w wyniku erozji skał – piasek, żwir, pospółka i otoczaki;
- łamane, czyli pozyskiwane przez mechaniczne rozdrobnienie skał litych – miał, kliniec, grys i tłuczeń.
- kruszywa sztuczne:
- uzyskane w wyniku termicznej bądź innej obróbki kruszyw mineralnych tj. wypiekanie, wypalanie, naparzanie
czy autoklawizowanie – keramzyt, garlit, glinoporyt, łupkoporyt; - uzyskane z recyklingu – gruz betonowy i ceglany.
- uzyskane w wyniku termicznej bądź innej obróbki kruszyw mineralnych tj. wypiekanie, wypalanie, naparzanie
Najważniejsze kruszywa budowlane
Najczęściej wykorzystywane kruszywa w przemyśle budowanym to:
- piasek – do produkcji betony, zapraw murarskich i tynkarskich, wylewania posadzek;
- żwir – do mieszanek betonowych, podbudowy dróg, nawierzchni placów, dróg polnych i podjazdów;
- pospółka – do budowy nasypów kolejowych i drogowych, warstw odsączających i mrozoochronnych, fundamentów,
nawierzchni polnych oraz leśnych; - grys – do wykonania podbudowy kostki brukowej, produkcji betonu i budowy dróg;
- kamień – do przygotowywania zapraw i betonu, wykładania ścieżek;
- kruszywa wapienne – do mieszanek stabilizacyjnych i mrozoodpornych, podbudowy dróg;
- granit – do płyt chodnikowych i krawężników;
- bazalt – jako utwardzacz nawierzchni i tłuczeń drogowy;
- melafir – w budownictwie kolejowym do budowy nawierzchni torowej;
- otoczaki – do wykładania podjazdów i ścieżek.